Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website goed te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om de gebruikerservaring te optimaliseren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser. Door op akkoord te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Akkoord Meer informatie

Appen op de fiets verboden vanaf 1 juli

Week 26-2019

Vanaf volgende week treedt er een nieuwe wet in werking die het verboden maakt om tijdens het fietsen mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vast te houden. Verder mag er ook geen elektronisch communicatieapparaat worden vastgehouden als er een tram of gehandicaptenvoertuig wordt bestuurd.


Boete

Overtreed je vanaf volgende week de wet en ziet de politie je tijdens het fietsen met een telefoon in je hand of ander mobiel elektronisch apparaat zoals een navigatiesysteem of muziekspeler, dan kun je een boete krijgen van € 95,–.

Mag er dan helemaal niets meer?

Zeker wel: handsfree bellen, navigeren en muziek luisteren mag nog wel. Bijvoorbeeld via een koptelefoon waarmee het apparaat wordt bediend. Het omgevingsgeluid moet dan nog wel hoorbaar zijn, door maar één oordopje te gebruiken of het volume laag te zetten. Daarnaast mag uiteraard wel stilstaand de telefoon of een ander mobiel elektronisch apparaat worden vastgehouden en gebruikt.

 Schade(vergoeding)

Uiteraard is en blijft het het meest veilig om je enkel en alleen op het verkeer te richten zonder enige afleiding, maar in deze tijd is handsfree bellen en/of muziek luisteren op de fiets niet meer weg te denken in onze maatschappij. Bedenkt u zich echter wel dat dit bij een verkeersongeval mee kan spelen en grote gevolgen kan hebben.

Mijn collega Wim Meuris haalde in 2017 al een uitspraak aan over een fietsster die in aanraking kwam met een auto en hierbij ernstig letsel opliep (dwarslaesie met ernstige verlammingsverschijnselen):

“Alhoewel uit deze uitspraak niet precies valt af te leiden hoe zwaar de rechter het luisteren naar muziek op de fiets heeft gewogen, is wel duidelijk dat de rechter de fout van de vrouw met betrekking tot het niet voorrang verlenen zwaarder heeft gewogen omdat zij naar muziek luisterde. Zij heeft zich daardoor immers de kans ontnomen om de auto te horen aankomen.

Luistert u dus met een oortje tijdens het fietsen naar muziek en krijgt u een ongeval, dan loopt u dus het risico dat uw schadevergoeding lager uitvalt. Bij een zo grote schade als in deze zaak kan dat toch snel in de papieren lopen.”

 Verkeersongevallen 2018

Het CBS maakte in april van dit jaar cijfers bekend over de verkeersongevallen. Vorig jaar vielen er in totaal 678 verkeersdoden, 65 meer dan het jaar daarvoor. Het aantal overleden fietsers naar aanleiding van een verkeersongeval (zowel op een gewone als een elektrische fiets) liep vorig jaar op tot 228 personen. Na het aantal verongelukten in een auto staat de fiets hiermee op de tweede plaats in de ranglijst van meest voorkomende dodelijke ongevallen.

Dat er veel ongelukken gebeuren met appende fietsers moge duidelijk zijn, toch is het percentage van fietsongelukken die veroorzaakt zijn door het gebruik van mobiele apparatuur nog onbekend. Laten we in ieder geval hopen dat met deze nieuwe wetgeving het aantal fietsongevallen gaat dalen.

Lees de uitspraak in pdf-formaat
Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >

Hebt u vragen? Neem gerust contact op.

Jan Willem Berg - schaderegelaar personenschade, NIVRE-re