Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website goed te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om de gebruikerservaring te optimaliseren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser. Door op akkoord te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Akkoord Meer informatie

Ben je aansprakelijk als je met je fiets zomaar de straat op schiet?

Week 30-2020

Een vrouw fietste vanuit een parkeergarage over het trottoir en de verlaagde inrit de straat op en werd aangereden door een stadsbus. Zij maakte hierbij volgens de rechter een primaire verkeersfout: Zij had bij deze manoeuvre het overige verkeer voor moeten laten gaan.

 

De WAM-assuradeur van de bus bood aan 50% van de schade te vergoeden, op grond van de 50%-regel uit artikel 185 WVW. De rechter kwam ook tot 50% op basis van causale verdeling.

Dat de fietser de bus niet had gezien, betekent dat zij niet naar links had gekeken. Door de weg op te fietsen zonder te kijken of dat kon heeft zij in belangrijke mate bijgedragen aan het ongeval. Daarom werd haar aandeel in de schuld vastgesteld op 85%.

De buschauffeur was ter plaatse bekend en had rekening moeten houden met de mogelijkheid dat een fietser geen voorrang zou verlenen. Daarom werd zijn aandeel in de schuld vastgesteld op 15%.

Dus 85 om 15% ten nadele van de fietser. Hierdoor trad het minimum van 50% uit artikel 185 WVW in werking. Het zogenaamde betriebsgefahr van een motorvoertuig (het feit dat een auto altijd voor zwaarder letsel zorgt dan een fietser of voetganger) was al in deze 50%-regel verdisconteerd. Zodoende was er geen reden meer voor een billijkheidscorrectie, ook al was de bus gevaarlijker door zijn omvang en massa.

Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >

Hebt u vragen? Neem gerust contact op.