Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website goed te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om de gebruikerservaring te optimaliseren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser. Door op akkoord te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Akkoord Meer informatie

BYOD … wat moet je ermee als werkgever?

Week 3-2014

Aanbevolen: lees de uitspraak in pdf-formaat

Deze week een bijdrage over BYOD (Bring Your Own Device). BYOD houdt in dat werknemers van hun werkgever hun eigen apparaten (smartphone, tablet, laptop) voor hun werk mogen gebruiken. Daar kleven allerlei voor- en nadelen aan voor beide partijen. Werkgevers maken zich zorgen over bijvoorbeeld virussen, hacken en het weglekken van vertrouwelijke bedrijfsinformatie. Deze trend – consumerization – kan niet zomaar gekeerd worden. Wat moet een werkgever doen – verbieden of toestaan? De werkgever moet een keuze maken en die keuze meedelen aan zijn werknemers. Als het gebruik van eigen apparaten wordt toegestaan, dan alleen binnen duidelijke regels. En die regels moeten op papier staan.

Wat moet er in die regels staan? Iets over privéactiviteiten onder werktijd: wat mag wel en wat niet? Mag de werknemer in het buitenland internet gebruiken en voor wiens rekening komen de kosten dan? Heel belangrijk, hoe zijn toezicht en controle door de werkgever geregeld? Een werkgever mag controleren, maarmoet ook de privacy van werknemers in acht nemen. Controle moet zin hebben en mag niet verder gaan dan nodig is. Werknemers moeten weten dat ze gecontroleerd kunnen worden, en ook mag die controle niet verder gaan dan noodzakelijk is. Dit zijn regels die de werkgever vast moet leggen. De werkgever mag dit doen vanuit zijn instructiebevoegdheid: hij bepaalt tenslotte hoe het werk gedaan wordt.

Het lijkt voor de hand te liggen in het reglement op te nemen dat de werknemer aansprakelijk is als er schade ontstaat door het gebruik van de eigen apparatuur. Maar zo eenvoudig is het niet. De wet staat hieraan in de weg. Zolang de werknemer handelt in de uitoefening van zijn functie is de werkgever in beginsel aansprakelijk voor eventuele schade van de werknemer. Dat is alleen anders als de werkgever kan aantonen dat hij zijn zorgplicht is nagekomen of dat de werknemer met opzet of bewust roekeloos heeft gehandeld. En dat is nog niet zo eenvoudig. Lijdt een klant schade door het gebruik van eigen apparatuur van een werknemer dan spreekt hij de werkgever aan, niet de werknemer. Het is bovendien aan de werkgever om ervoor te zorgen dat de software op de gebruikte apparaten zakelijk gebruik toelaat.
Als er een probleem ontstaat met een licentiehouder kan de werkgever dus niet naar de werknemer wijzen: hij is zelf verantwoordelijk. Kortom, het afwentelen van aansprakelijkheid op werknemers gaat niet zomaar, reglement of niet.

Een goed BYOD-reglement ziet dus op praktische, werkbare regels die stand houden als het erop aankomt. Anders biedt het alleen schijnzekerheid en daarbij zijn zowel werkgever als werknemer niet gebaat.

Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >