Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website goed te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om de gebruikerservaring te optimaliseren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser. Door op akkoord te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Akkoord Meer informatie

Dodelijk ongeval door appen op fiets

Week 10-2018

Een 23-jarige vrouw uit Arnhem is door de Rechtbank in Zutphen veroordeeld tot een taakstraf van 150 uur omdat zij een dodelijk verkeersongeval heeft veroorzaakt. De vrouw zag een 83-jarige vrouw met een rollator die op het fietspad liep over het hoofd, omdat zij te druk in de weer was met haar smartphone.

Door de frontale botsing viel zij met haar fiets over de bejaarde vrouw heen. Helaas overleed deze twee dagen later aan haar verwondingen. De fietsende vrouw was “teveel en te lang” afgeleid geweest door het gebruik van haar smartphone. “Het ongeval is daarmee veroorzaakt door aanmerkelijke onoplettendheid van de vrouw en dus aan haar schuld te wijten”, aldus de rechtbank in Zutphen.

De discussie over het verbieden van appen of sowieso het gebruik van smartphones op de fiets (of in de auto!!) zal hiermee zeker weer verder opspelen. Dat dit al veel langer een onderwerp voor discussie is, is wel bekend en blijkt ook uit eerdere uitspraken van mijn collega Martin Dijkshoorn toename-verkeersongevallen-gebruik-smartphone  uit 2016  en van Wim Meuris telefoon-vasthouden-tijdens-het-rijden uit 2017.

Overigens heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur, reeds aangekondigd met een wetsvoorstel te komen tot het verbod van appen op de fiets. Het verbod zal dan waarschijnlijk in 2020 ingaan. Het maatschappelijk en politiek draagvlak om appen te verbieden zou groot zijn, aldus de bewindsvrouw in een brief aan de Tweede Kamer. Dit zal waarschijnlijk na bovengenoemd dodelijk ongeval nog groter zijn. Een verbod moet helder en handhaafbaar zijn, aldus de minister. Daarover voert ze overleg met het Openbaar Ministerie en de Raad van State. De stap is een onderdeel van een aantal maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen.

Uit onderzoek lijkt overigens te komen dat het gebruik van een mobiele telefoon (telefoneren/appen/sms-en of ander gebruik) “slechts” in een beperkt aantal gevallen (mede)oorzaak zou zijn van het ongeval (bron: Veiligheid.nl).

Andere meer voorkomende oorzaken zouden zijn zelf niet opletten, stuurfout, gedrag andere verkeersdeelnemer en toestand van de weg. Hierbij kan mogelijk worden aangetekend dat de komende en volgende generaties nog vaker de telefoon in de hand zullen hebben. Hebben deze immers niet allemaal al een smartphone?

Het verbod op appen is mijns inziens dan ook zeker niet overbodig en zal bijdragen tot vermindering van verkeersongevallen.

Lees de uitspraak in pdf-formaat
Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >

Hebt u vragen? Neem gerust contact op.

-