Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website goed te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om de gebruikerservaring te optimaliseren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser. Door op akkoord te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Akkoord Meer informatie

Toename verkeersongevallen gebruik smartphone juist een oplossing voor verzekeraars?

Week 45-2016

Aanbevolen: lees de uitspraak in pdf-formaat

Het afgelopen jaar is het aantal aanrijdingen weer toegenomen, zo ook het aantal verkeersdoden. Als een van de oorzaken wordt door het Verbond van Verzekeraars “afleiding” genoemd en meer specifiek de toename van het gebruik van de smartphone. En juist die smartphone kan voor verzekeraars ook weer een deel van de oplossing zijn.

telefoneren in auto

Toename schade
Het Verbond van Verzekeraars pleit voor een grondig onderzoek naar het oprukken van de smartphone in het verkeer. “Op basis van buitenlandse (literatuur)studies zijn wel schattingen gedaan over de schadelijke effecten van appen, mailen en social media-gebruik in het verkeer in Nederland. Echt harde cijfers over slingerende en onoplettende bestuurders en fietsers zijn er niet. Telefoongebruik achter het stuur is strafbaar, maar handhaving heeft weinig prioriteit. Dat verandert ongetwijfeld als de samenleving de schade echt onder ogen krijgt”, aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond.

Big Brother
In Nederland zetten enkele verzekeraars voorzichtig apps in om het rijgedrag van hun verzekerden te volgen en analyseren. Vooralsnog vrijblijvend en bedoeld om korting te bewerkstelliggen. Het lijkt echter een kwestie van tijd dat deze vrijblijvendheid minder wordt en de korting transfereert naar straffen.
Daarnaast kunnen deze apps of de nog verder te ontwikkelen apps, helpen bij de afwikkeling van schade. Wie is aansprakelijk? Met bijvoorbeeld gebruik van de data over snelheid, remvertraging, evt. richting aangeven etc. Die informatie wordt thans nog niet verplicht gedeeld met verzekeraars, maar ook dat lijkt een kwestie van tijd. De toename van het aantal ongevallen met daarbij de verhoging van de schadelast, kan verzekeraars bewegen (versneld) hun verzekerden te doen overtuigen of verplichten deze middelen verder in te zetten.

Maatschappelijk belang
Of de inzet of verplichting van het gebruik van apps alleen vanuit maatschappelijk oogpunt geschiedt (veiliger verkeer) en/of enkel om de schadelast te drukken door uitkeringen te gaan weigeren, laat zich nog raden. Een daling van het aantal slachtoffers moet eigenlijk voldoende reden zijn om niet direct afwijzend tegenover tegen deze ontwikkelingen staan.
Andere oorzaken
Het gebruik van de smartphone is overigens niet de enige reden voor een toename. Ook het langer blijven rijden door ouderen wordt bijvoorbeeld als oorzaak genoemd. Daarbij is het (juridisch) te makkelijk om bij eventueel gebruik van telefoon of een app vlak voor of bij een aanrijding, direct aan te nemen dat de oorzaak van de aanrijding ook hierin ligt. Reden te meer om de ontwikkelingen bij verzekeraars kritisch te volgen. Wat zijn precies de gevolgen van het verder inzetten van apps om het rijgedrag te monitoren en wat dit betekent voor de schade-uitkering aan verzekerden en slachtoffers?

Niet alleen auto’s
Ook het ministerie van I&M is actief tegen gebruik van de smartphone in het verkeer. Met name jongeren lezen en schrijven berichtjes tijdens het fietsen en kijken regelmatig Youtube-filmpjes op de fiets. Smartphonegebruik zou een rol spelen bij 1 op de 5 fietsongelukken waar een jongere bij betrokken is. Daarom is het ministerie in september 2016 gestart met het vervolg van de campagne om ‘smartphone vrij’ fietsen te stimuleren. Deelnemers kunnen via een smartphone app punten verdienen wanneer ze hun telefoon niet gebruiken als ze op de fiets zitten: met de gespaarde punten bestaat de kans op een prijs. Het ministerie wil samen met andere partijen, waaronder regionale partners en telecomproviders, ervoor zorgen dat jongeren hun smartphone niet gebruiken terwijl ze op de fiets zitten. (Bron: Nieuwsbericht ministerie van I&M d.d. 12 september 2016)
Ook voor de “appende” voetganger worden de eerste (internationale) initiatieven ontplooid voor de verdere veiligheid. Zo worden in de Duitse stad Augsburg speciale verkeerslichten geplaatst voor zogenoemde ‘Smombies’ (combinatie van smartphone en zombie). Een Smombie is iemand die meer naar zijn telefoon kijkt, dan vooruit. Eerder zagen we al speciale verkeersborden in Zweden en ook in Antwerpen zijn er al speciale voetpaden voor smartphone-gebruikers. Ten aanzien van de beoordeling van de aansprakelijkheid zullen ook hier de komende tijd nieuwe uitspraken volgen.

Hoe verder
Het aantal verkeersdoden en zwaargewonden in het verkeer zal waarschijnlijk de komende jaren weer gaan stijgen; dit vreest ook Veilig Verkeer Nederland. De directeur van Veilig Verkeer Nederland, Felix Cohen, wil bijvoorbeeld dat bij wet wordt geregeld dat een smartphone automatisch uit gaat als je harder dan 30 km/u rijdt. “Het is zo dat we gemiddeld 220 keer per dag op onze smartphone kijken. Ook achter het stuur of op de fiets. Levensgevaarlijk natuurlijk, en dat gedrag moeten we dan ook aanpakken”, zegt Cohen recent in De Telegraaf.

Verzekeraars mogen de smartphone nu (nog) niet onderzoeken na een ongeluk.

Zij discussiëren momenteel of het in de toekomst wel zou mogen, eventueel in samenwerking met de opsporingsdiensten. Met mogelijk als uitkomst (of reden) de bestuurder zelf voor de schade op te laten draaien. “Als duidelijk is dat iemand online was bij het veroorzaken van een ongeval, kan dat hem duizenden en zelfs tienduizenden euro’s kosten”, zegt Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. Daarbij zouden verzekeraars graag zien dat de politie vaker gaat vaststellen of degene die het ongeluk veroorzaakt tijdens het rijden met zijn smartphone bezig was. Dit ligt echter met de huidige beschikbare inzetbaarheid en de prioriteiten van agenten binnen politie Nederland niet in de lijn der verwachting.

Smartphone: oorzaak en deel van de oplossing?
Het toenemende gebruik van de smartphone leidt tot meer slachtoffers en aanrijdingen. De smartphone is echter mogelijk ook een deel van de oplossing. Deze mogelijke oplossingen dienen echter de komende tijd kritisch gevolgd te worden wat precies het verder inzetten van apps door verzekeraars betekent voor de verzekerden en slachtoffers.
Zoals gezegd, moet een uiteindelijke daling van het aantal slachtoffers voldoende reden zijn om niet direct te afwijzend tegenover deze initiatieven te staan.

Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >

Hebt u vragen? Neem contact met mij op.