Verbond van Verzekeraars pleit voor ‘black box‘ in elke auto

Week 16-2018


Een dergelijke ‘black box’ ofwel een EDR (Event Data Recorder) maakt de toedracht bij ongevallen veel sneller duidelijk. Na een ongeval kan bijvoorbeeld de politie de ongevalsdata uitlezen. De registraties in een EDR kunnen onder meer veel duidelijk maken over de momenten vlak voor en tijdens een ongeval. Dat leidt tot snellere afwikkeling van schades, waaronder letselschade. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in een onlangs verschenen rapport.

Het Verbond van Verzekeraars pleit voor een verplichte EDR, omdat het de verkeersveiligheid bevordert, schades sneller kunnen worden afgewikkeld en fraude vermindert. Het is de bedoeling dat uitsluitend de politie de mogelijkheid krijgt om EDR’s uit te lezen, stelt het Verbond. Alleen als de airbag van een auto wordt geactiveerd, wordt een korte periode voorafgaand aan het ongeval bewaard. Als er geen ongeval gebeurd, wordt er geen informatie opgeslagen. Een EDR bewaart gegevens over locatie, snelheid en remgedrag van de auto.

Voertuigen verzamelen – vaak ongemerkt – steeds meer data over het verkeer, het rijgedrag van de bestuurder en de prestaties van de auto zelf. Dat betekent dat autofabrikanten nu een schat aan data verzamelen. Onder meer verzekeraars hebben die gegevens nodig om goede producten te ontwikkelen. Bijvoorbeeld om verzekeringen op basis van rijgedrag te maken, hulpverlening en herstel zelf te regelen en ongevallen te voorkomen. Maar ook andere organisaties, zoals herstelbedrijven, hebben belang bij de gegevens. Het Verbond is van mening dat consumenten zelf de regie moeten hebben over hun data en dus zelf kunnen aangeven welke instanties de data mogen gebruiken.

Een aparte categorie data vormen de gegevens over verkeersveiligheid. Dit gezien het maatschappelijk belang. Denk hierbij aan data over gladde wegen, kortdurende wegwerkzaamheden, spookrijders en obstakels op de weg. Ook zijn er gegevens waaruit kan worden afgeleid wat de oorzaak is geweest van een ongeval. De politie is nu na een ongeval nog vaak aangewezen op tijdrovende analyses en getuigenverklaringen. Een EDR zou de afwikkeling van schades kunnen versnellen, aangezien de aansprakelijkheid sneller en beter kan worden vastgesteld.

Een verplichte EDR kan de verkeersveiligheid vergroten. We moeten echter wel opletten voor een nieuw risico, namelijk het cyberrisico. Of het risico nu schuilt in hackers die kwaad willen of in het niet of verkeerd updaten van software in auto’s door de eigenaar, naarmate er steeds meer auto’s via internet in verbinding staan met andere voertuigen of apparaten, zorgt dit voor nieuwe vraagstukken. Ook als het gaat om dataveiligheid.

Lees de uitspraak in pdf-formaat
Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >

Hebt u vragen? Neem gerust contact op.

Daniëlle Valstar - schaderegelaar personenschade