Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website goed te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om de gebruikerservaring te optimaliseren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser. Door op akkoord te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Akkoord Meer informatie

Verschil tussen fietsstrook en fietssuggestiestrook

Week 32-2017

Wist u dat er een verschil bestaat tussen een fietsstrook en een fietssuggestiestrook?

Een fietsstrook is een door middel van doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht. Er is wettelijk niets geregeld over de kleur van de fietsstrook, die kan dus gewoon grijs zijn zoals het asfalt of een afwijkende kleur hebben (vaak rood).

Een fietssuggestiestrook is ook een gemarkeerd deel van de rijbaan, welke de indruk wekt voor fietsers bedoeld te zijn. Vaak wordt dat aangegeven door een onderbroken streep maar soms door een afwijkende kleur of afwijkende bestrating. Essentieel is echter dat op een fietssuggestiestrook geen afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht.

Het lijkt dus alsof de rijbaan smaller is om apart fietsverkeer mogelijk te maken. Dit wordt gedaan om duidelijk te maken dat er fietsers kunnen rijden. Voor de automobilist lijkt de straat smaller zodat hij (hopelijk) trager gaat rijden. Meestal komen deze fietssuggestiestroken voor in straten die vrij smal zijn.

De rijbaan is echter niet werkelijk smaller. De rijbaan bestaat namelijk onverminderd uit de hele rijweg, dus inclusief de fietssuggestiestrook.

De fietssuggestiestrook heeft geen enkele juridische status en biedt dus geen enkele bescherming voor de fietser. Al het andere verkeer mag er net als de fietser gebruik van maken en er op stoppen en parkeren.

Bij een fietsstrook is dit niet het geval. Op de fietsstrook mag in beginsel geen ander verkeer komen en er mag ook geen ander verkeer op stoppen of parkeren.

Dat kan een verschil maken. Een auto haalde op een smalle straat een geparkeerde auto in net toen fietsers over de fietssuggestiestrook aankwamen. Eén fietser kwam in daarbij in aanraking met de auto.

De automobilist stelde dat de fietser aansprakelijk was omdat deze net buiten de onderbroken streep van het fietspad reed en zich dus op de weg bevond waar hij niet mocht zijn. Nu het geen fietspad was maar een fietssuggestiestrook mocht de fietser daar fietsen en was de automobilist aansprakelijk, omdat deze bij het inhalen van de geparkeerde auto duidelijk op de weghelft van de fietser was gekomen.

Lees de uitspraak in pdf-formaat

Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >

Hebt u vragen? Neem gerust contact op.