Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website goed te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om de gebruikerservaring te optimaliseren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser. Door op akkoord te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Akkoord Meer informatie

Een proefrit op een motor maken? Controleert u vooraf hoe u verzekerd bent, anders kunt u met de aansprakelijkheid voor eventuele schade opgezadeld worden!

Week 25-2017

Afgelopen weekend waren er weer de TT – races in Assen. In 2016 werd de Dutch TT – na een krankzinnige wedstrijd die bol stond van crashes en regen – gewonnen door Jack Miller.

Het bezoekersaantal bedroeg vorig jaar op de zondag alleen al meer als 100.000 bezoekers, waarvan het overgrote deel zelf op de motor naar de wedstrijd komt.

Al die bezoekers op hun motor hebben die motor ooit een keer gekocht. En wat doe je als je een motor gaat kopen? Je bereidt je goed voor op welke motor je wilt hebben en je maakt na je eerste keuze een proefrit.

Zo’n proefrit is niet helemaal zonder risico.

In onderstaande zaak ging een man met zijn vriend, die een motor wilde kopen, naar een motordealer. Die vriend wilde een proefrit maken met de motor van zijn keuze. Hij overlegde daartoe een rijbewijs en moest een proefritformulier invullen.

Ondertussen had de man verlekkerd naar al die mooie motoren in de showroom lopen kijken en vroeg of hij ook een proefrit mocht maken op een van de motoren die zijn aandacht had getrokken. Dat mocht. Hij overlegde zijn rijbewijs, maar de verkoper vergat hem het proefritformulier te laten invullen en ondertekenen.

Vrij snel nadat de man op de motor is weggereden krijgt hij een eenzijdig ongeval, waarbij de motor total loss raakte.

De motordealer vordert vergoeding van de schade. Hij stelt dat de man roekeloos gereden heeft door met zeer hoge snelheid (zo’n 120 kilometer per uur) een zogenaamde ‘wheely’ uit te voeren. De man betwist dit en stelt dat hij gewoon reed toen de motor na het doorschakelen plotseling begon te schudden en niet meer onder controle was te houden, waarschijnlijk was er sprake van een technisch defect van de motor.

Het Hof oordeelt als volgt: De afspraak tussen dealer en de man dat laatste de betreffende motor enige tijd mocht meenemen voor het maken van een proefrit is een overeenkomst van bruikleen. Dat de man het proefritformulier niet heeft ingevuld en ondertekend, doet aan het bestaan van deze (mondelinge) overeenkomst niet af.

De man had als bruiklener de verplichting om de nodige voorzichtigheid ten aanzien van de geleende motor te betrachten, om voor het behoud daarvan te zorgen en voorts om de motor na de proefrit in goede staat aan de dealer terug te geven. Aangezien de man als gevolg van het ongeval niet aan deze laatste verplichting heeft voldaan, is hij daarmee tekort geschoten in zijn verplichtingen. De man is dus aansprakelijk voor de schade die de dealer heeft geleden, tenzij de tekortkoming hem niet kan worden toegerekend en er dus sprake is van overmacht.

Of er sprake is van overmacht moet de bruiklener (dus de man) bewijzen. De man moet dus bewijzen dat het ongeluk is veroorzaakt door een technisch mankement van de motor, te weten een plotseling zonder aanwijsbare oorzaak schudden van de motor, waardoor de man hem niet meer onder controle houden en hij vervolgens tegen de boom is geklapt.

De man krijgt echter niet meer de gelegenheid om dat aan te tonen, omdat de motor werd vernietigd en na het ongeval niet technisch is onderzocht. De man had de dealer niet verzocht om een technisch onderzoek te doen. Bovendien had de man zelf tegen de rechter gezegd dat de oorzaak van het schudden van de motor niet meer is vast te stellen.

De man probeert dan onder zijn schadevergoedingsplicht uit te komen door te stellen dat hij er op mocht vertrouwen dat de dealer zijn motoren – zoals in de branche gebruikelijk was – niet slechts WA, maar (in elk geval voor proefritten) ook casco verzekerd had. Hij meent dan ook dat de dealer hem vooraf had moeten waarschuwen.

Ook dit verweer slaagt niet. De dealer heeft nooit een uitspraak gedaan over het verzekerd zijn van zijn motoren, zodat er geen vertrouwen kan zijn opgewekt. Het had op de weg van de man gelegen om zelf navraag te doen. Bovendien had hij gezien dat zijn vriend een formulier moest ondertekenen. Hij had daarover dan ook voor zich zelf navraag moeten doen en dan had hij gelezen dat de motor tijdens de proefrit alleen WA verzekerd was.

Tot slot maakt het voor de hoogte van de betalen schadevergoeding niet uit dat de man uitsluitend een bijstandsuitkering geniet. Financiële onmacht is in dit geval onvoldoende voor de conclusie dat toekenning van een volledige schadevergoeding tot kennelijke onaanvaardbare gevolgen leidt. De man heeft er zelf voor gekozen om de proefrit te maken, zodat moet worden aangenomen dat hij zich in staat achtte de motor aan te schaffen. Niet valt in te zien waarom hij dan niet gehouden zou kunnen worden de schade aan diezelfde motor te voldoen.

Lees de uitspraak in pdf-formaat

Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >

Hebt u vragen? Neem gerust contact op.