Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website goed te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om de gebruikerservaring te optimaliseren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser. Door op akkoord te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Akkoord Meer informatie

Wat moet je doen als je een whiplash oploopt?

Week 28-2020

Wie herinnert zich nog de hilarisch reclame van de bekende advocaat (mr. Bram Moszkowicz)?

In deze reclame steelt een puber een paar autosleutels om vervolgens te gaan joyriden in de open sportwagen van zijn ouders. Doordat hij onderweg wordt afgeleid, rijdt hij op een haar na op zijn voorganger. Opgelucht haalt hij adem als hij ziet dat hij het stilstaande voertuig voor hem nog net niet heeft geraakt. Maar de opluchting slaat al gauw om in paniek als hij ziet dat mr. Moskowicz senior en mr. Bram Moszkowicz uit de stilstaande auto stappen en mr. Bram Moszkowicz vervolgens met een pijnlijk gezicht naar zijn nek grijpt. De kracht van deze reclame zit hem vooral in de stilte nadat mr. Moszkowicz is uitgestapt. Hierdoor begint de kijker al snel te fantaseren over de financiële afloop van deze kwestie.

Maar nog briljanter vind ik de daarop volgende reclame (overigens voor een andere adverteerder).
Mr. Moszkowicz stapt zelfvoldaan in een van de op zijn oprit geparkeerde sportwagens. Maar dit keer  wordt mr. Moszkowicz tijdens zijn rit zélf afgeleid en rijdt vervolgens bijna op een voor hem rijdende landbouwtractor. Als hij opgelucht uitstapt en tegen de bestuurder van de landbouwtractor zegt dat er gelukkig niets aan de hand is, begint een van de heren echter pijnlijk over zijn nek te wrijven. Waarbij hij zegt: “Oh jee! Ik voel opeens een artikel 662, lid 2 van het Burgerlijk Wetboek opkomen!” Weer wordt de fantasie van de kijker geprikkeld over de afloop van dit incident. Dat de man verwijst naar een artikel dat eigenlijk niets met deze situatie te maken heeft maar had moeten verwijzen naar boek 6, artikel 162, mag de pret niet drukken.

Waar beide reclames op inspelen is de angst over de (financiële) gevolgen van een whiplash. Wat is een whiplash eigenlijk? Een whiplash (letterlijke vertaling: zweepslag) is een aandoening die het gevolg is van een plotselinge, meestal onverwacht heftige slingerbeweging van hoofd en nek waardoor weefsels van hals en nekgebied beschadigd raken en de hersenen binnen de schedel heen en weer schudden. Een whiplash wordt meestal veroorzaakt door een autobotsing waarbij het slachtoffer van achteren is aangereden. Dit hoeft trouwens niet altijd met hoge snelheid te zijn. Ook bij een aanrijding met lage snelheid (low-impact) kan een whiplash ontstaan.

De meest voorkomende klachten bij whiplash zijn:

  • pijn in de nek, het hoofd, de schouders en de rug;
  • concentratiestoornissen;
  • vermoeidheid;
  • duizeligheid;
  • vergeetachtigheid.

Het is lastig vast te stellen hoeveel mensen per jaar een whiplash oplopen. Volgens een TNO-onderzoek uit 2010 zou het gaan om ongeveer 20.000 gevallen per jaar. Maar de populatie en het weggebruik in Nederland is sinds 2010 behoorlijk gestegen. En dus zullen de aantallen inmiddels hoogstwaarschijnlijk hoger liggen. Daarnaast wordt een whiplash niet altijd als whiplash opgemerkt en als zodanig geregistreerd. Dat de klachten vaak niet medisch objectiveerbaar zijn, maakt het ook extra lastig.

Ik hoop oprecht dat het je nooit overkomt. Maar mocht je een whiplash oplopen dan is het voor het verhalen van je persoonlijke schade en het loonregresverhaal voor je werkgever van groot belang dat je je zo snel mogelijk met deze klachten meldt bij je huisarts of een specialist.

Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >

Hebt u vragen? Neem gerust contact op.