Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website goed te laten functioneren, gebruik van de website te laten analyseren en om de gebruikerservaring te optimaliseren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser. Door op akkoord te klikken of door verder gebruik te maken van de website gaat u akkoord met de plaatsing van de cookies. Akkoord Meer informatie

Zwevend zebrapad

Week 46-2018

Een groot deel van de fietsers voelt zich vooral in steden/dorpskernen onveilig voor wat betreft de fietsveiligheid, waarbij zij zich ergeren aan de hoge snelheid waarmee automobilisten soms door de straat rijden. Vele onderzoeken en aanpassingen zijn al gedaan om te kijken waar er hier verbetering in valt te brengen.


Een groot deel van de fietsers voelt zich vooral in steden/dorpskernen onveilig voor wat betreft de fietsveiligheid, waarbij zij zich ergeren aan de hoge snelheid waarmee automobilisten soms door de straat rijden. Vele onderzoeken en aanpassingen zijn al gedaan om te kijken waar er hier verbetering in valt te brengen.

Kan een zebrapad dat eruitziet alsof het boven de weg zweeft (google eens voor het resultaat) ervoor zorgen dat automobilisten eerder afremmen, wat uiteindelijk de veiligheid van de fietser zou moeten vergroten?

De techniek die hierbij gebruikt wordt zie je vaak terug bij straatkunstenaars.
Deze maken met krijt 3-dimensionale kunstwerken op de stoep die bedrieglijk echt lijken. Bekende voorbeelden hierin zijn bijvoorbeeld een gat of afgrond in de grond of een zwembad of vijver die op het trottoir lijkt te liggen. Deze optische illusies lijken zodanig echt, dat je toch even eerst goed moet kijken voordat je dit doorhebt.

Met dezelfde techniek kan ook een zwevend zebrapad worden aangelegd waarbij de verwachting is dat automobilisten eerder (automatisch) afremmen door het “schrikeffect” en hierdoor voorzichtiger aan komen rijden.

In het buitenland is deze toepassing in sommige steden reeds langer in gebruik. IJsland is hierin een bekend voorbeeld. Ook in Nederland zijn er al steden/dorpen die al enkele zwevende zebrapaden hebben of in overweging nemen deze te plaatsen en/of te testen.

Nadeel in deze kan zijn dat automobilisten, die dagelijks dan wel regelmatig op dezelfde locatie rijden, snel wennen aan de optische illusie van de nep-verhoging of onnodig stoppen juist door het “schrikeffect”. Dit zou dan juist weer voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Ook zou het effect kunnen wegvallen indien het donker is of bij regen en/of werkt het misschien slechts in één rijrichting.

Omdat er altijd moet worden gekeken naar mogelijkheden of maatregelen om de veiligheid in het verkeer te vergroten, is dit mijn inziens één van de opties hiertoe.

Lees de uitspraak in pdf-formaat
Weten wat BSA voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op >

Hebt u vragen? Neem gerust contact op.

Henrie van Holsteijn - schaderegelaar